banner

Perjanjian 20 Perkara Borneo Utara (Sabah) Dalam pembentukan Malaysia

<Adakah anda ingin mengikuti jejak langkah Adira untuk dapatkan kulit CANTIK & PUTIH? Dapatkan disini
"Peluang Bekerja Di AUSTRALIA Gaji Lumayan"..KLIK SINI..

Salam mesra dari Ellen..

Apa yang ingin Ellen sharekan di sini bukanlah sesuatu yang Ellen rasakan sensitif tetapi perkara yang harus di ketahui oleh semua orang, Ellen sendiri pun tidak tahu sebenarnya apakah yang dimaksudkan dengan 20 perkara mengenai Sabah ini. Seringkali saja isu ini diperdebatkan dimana mana, Ellen cuma mengambil respon..dengar dan abaikan…

Namun apabila terjadinya BERSIH 2.0 Versi Sabah..Ellen tercari2 apakah yang orang di Sabah ni nak pertahankan..kalo nak kata pasal tuntutan pilihanraya yang telus, itu semua harus dilakukan di peringkat pusat iaitu di KL..tak perlu kecoh2 kat sini…kan…tapi itu cuma pendapat Ellen saja..

Dunia Teknologi Internet menjawab persoalan Ellen ini…segala maklumat dihujung jari anda…hehe…rupanya apa yang dipertahankan ialah mengenai dengan 20 perkara ini yang seperti sudah dilupakan.

So, sebagai perkongian ikhlas Ellen, menyedari diri ini adalah rakyat jati Negeri di Bawah Bayu (Land Below the Wind) ini, Ellen rasa terpanggil untuk mengongsikannya…diharap perkongsian ini tidak disalah ertikan oleh mana mana pihak.  Sekali lagi, ingin Ellen jelaskan..Ellen tak sokong mana2 pihak..Ellen cuma ikut belakang saja..mana yang baik, kita ikut…tak boleh juga over acting…kan….!!

Apa itu 20 Perkara?

Jawabannya Ellen pinjam dari Wiki…hehe…

The 20-point agreement, or the 20-point memorandum, is a list of 20 points drawn up by North Borneo, proposing terms for its incorporation into the new federation as the State ofSabah, during negotiations prior to the formation of Malaysia on 16 September 1963. Some of the twenty points were incorporated, to varying degrees, into what became theConstitution of Malaysia; others were merely accepted orally, thus not gaining legal status. The memorandum often serves as a focal point amongst those who argue that Sabah’s rights within the Federation have been eroded over time.

Apa isi Kandungan 20 Perkara?

1. AGAMA : Walaupun tiada bantahan terhadap agama Islam sebagai agama kebangsaan Malaysia akan tetapi agama rasmi sepatutnya tidak diadakan di Borneo Utara, dan segala perundangan mengenai agama Islam yang terkandung di dalam Perlembagaan Malaya tidak harus digunakan di Borneo Utara.

2. BAHASA :
Bahasa Melayu harus dijadikan Bahasa Kebangsaan Persekutuan.
Penggunaan Bahasa Inggeris harus diteruskan untuk tempoh sepuluh tahun selepas Hari Malaysia.
Bahasa Inggeris harus digunakan sebagai bahasa rasmi Borneo Utara untuk semua tujuan berkaitan dengan negeri dan persekutuan, tanpa had masa.

3. PERLEMBAGAAN : Walaupun Perlembagaan Persekutuan Malaya diterima sebagai asas untuk membentuk Perlembagaan Malaysia, akan tetapi Perlembagan Malaysia seharusnya dipersetujui oleh pergabungan negeri-negeri bebas dan sepatutnya bukan sesuatu susunan pindaan kepada sebuah perlembagaan yang telah digubal dan dipersetujui oleh negeri-negeri yang berasingan di dalam keadaan yang berlainan sekali. Satu perlembagan baru untuk Borneo Utara sewajarnya amat diperlukan.

4. KETUA PERSEKUTUAN : Ketua (Yang Di Pertua Negeri) Borneo Utara tidak layak untuk dipilih sebagai Ketua Persekutuan.

5. NAMA PERSEKUTUAN : “Malaysia” bukan “Melayu Raya”.

Di sini Di Himpunkan Kisah Pelik dan Lucu, Anda Pasti terhibur...
"Mencari Peluang Bisnes Dari Rumah Dengan Modal Kecil? Klik Sini"
"Cara Mudah Kelihatan Jelita Sepantas 4 Hari. KLIK SEKARANG!"

6. IMIGRASI : Kawalan keatas penghijrahan dari luar ke mana-mana tempat di Malaysia seharusnya terletak dibawah kuasa kerajaan pusat tetapi kemasukan ke Borneo Utara sepatutnya juga memerlukan persetujuan Kerajaan Negeri.

Kerajaan Persekutuan tidak seharusnya berkuasa membatalkan kemasukkan sesiapapun ke dalam Borneo Utara kalau ia berkaitan dengan urusan kerajaan negeri kecuali atas sebab-sebab keselamatan sahaja. Borneo Utara seharusnya mempunyai kuasa yang tidak terhad ke atas pergerakkan seseorang, kecuali mereka yang bertugas di bawah kerajaan persekutuan daripada tempat-tempat lain Malaysia di Borneo Utara.

7. HAK MENARIK DIRI : Hak untuk memisah atau menarik diri dari Persekutuan seharusnya tidak wujud.

8. Proses untuk melantik orang-orang tempatan ke dalam perkhidmatan awam negeri Borneo Utara seharusnya diujudkan secepat mungkin.

9. PEGAWAI-PEGAWAI BRITISH : Segala usaha harus dibuat untuk menggalakkan pegawai-pegawai Birtish untuk meneruskan perkhidmatan mereka dalam perkhidmatan awam sehingga tempat mereka boleh diganti oleh orang-orang tempatan yang berkelayakan.

10. KEWARGANEGARAAN : Tertakluk kepada pindaan berikut, cadangan dalam Laporan Cobbold seharusnya menentukan hak kewarganegaraan penduduk Borneo Utara di dalam Persekutuan :
Perenggan kecil (I) seharusnya tidak mengandungi syarat mengenai penetapan selama 5 tahun.
Untuk penyelarasan dengan undang-undang kita, perenggan kecil (II) (a) sepatutnya menyatakan “tujuh daripada sepuluh tahun” dan bukan “lapan daripada dua belas tahun”.
Perenggan kecil (II) tidak sepatutnya mengandungi sekatan berkenaan dengan kewarganegaraan ibubapa seseorang yang dilahirkan di Borneo Utara selepas Hari Malaysia semestinya menjadi warganegara persekutuan.

11. CUKAI DAN KEWANGAN : Borneo Utara seharusnya mempunyai kuasa ke atas kewangan, tabung pembangunan dan cukai sendiri.

12. KEDUDUKAN KHAS BANGSA ASLI : Pada prinsipnya bangsa asli Borneo Utara sehrusnya menikmati hak keistimewaan seperti yang diberikan kepada bangsa melayu di Malaya, tetapi formula yang dipraktikkan di Malaya masa kini tidak semestinya dapat digunakan di Borneo Utara.

13. KERAJAAN NEGERI :
Ketua Menteri harus dipilih oleh ahli-ahli tidak rasmi Majlis Perundangan.
Borneo Utara seharusnya mempunyai sisitem menteri yang lengkap.

14. JANGKAMASA PERALIHAN : Sepatutnya tujuh tahun dan dalam masa ini kuasa perundangan mesti dibiarkan kepada Kerajaan Negeri mengikut perlembagaan dan bukan diamanahkan kepada kerajaan negeri oleh kerajaan persekutuan.

15. PELAJARAN : Sistem pelajaran yang wujud sekarang harus diteruskan dengan itu ia harus diletakkan di bawah kawalan kerajaan negeri.

16. PERLINDUNGAN KEPADA PERLEMBAGAAN : Tidak ada sebarang pindaan, perubahan atau pembatalan dapat dilakukan oleh Kerajaan Pusat kepada perlindungan-perlindungan yang diberikan khas kepada Borneo Utara tanpa persetujuan kerajaan Borneo Utara. Kuasa ini adalah hak mutlak penduduk negeri ini.

17. PERWAKILAN DALAM PARLIMEN PERSEKUTUAN : Ini sepatutnya bukan sahaja bergantung kepada jumlah penduduk Borneo Utara tetapi juga kepada keluasan dan keupayaannya, dan dalam mana-mana perkara ia sepatutnya tidak kurang dari jumlah perwakilan dari Singapura.

18. NAMA KETUA NEGERI : Yang Di Pertua Negara.

19. NAMA NEGERI : Sabah.

20. TANAH, HUTAN, KERAJAAN TEMPATAN DAN LAIN-LAIN : Bekalan dalam Perlembagaan Persekutuan mengenai Kuasa Majlis Tanah Persekutuan tidak seharusnya melibatkan Borneo Utara. Seperti itu juga, Majlis Kebangsaan Kerajaan Tempatan tidak melibatkan Borneo Utara.

Masa Ellen google dan cari maklumat pasal ni..ada jumpa komen yang minta supaya perkara ini dimasukkan dalam sukatan pelajaran sejarah di sekolah…hmm..bukan ada ker?sapa tau..dah lupa..dah lama tinggalkan alam persekolahan..hehe

Sumber : Negara Kita
Wikipedia

Incoming search terms:

Comments

  1. sis, sia mau share ini…tq

  2. Salam Kenal :D

  3. Sebagai seorang anak jati Sabah sesungguhnya Benjy inda tahu semua ni mungkin indada urang pernah cerita … ia sesuatu yang sungguh baik untuk di fahami demi kebaikan rakyat Sabah. :D

  4. Perkara 14 tu menarik minat Benjy … entah kenapa benda ini tidak di lakukan oleh kerajaan Negeri. Yang Dipertua dan Ketua Menteri seharusnya menegakkan apa yang telah dipersetujui (tempoh 7 tahun) bukan main2 follow je Kerajaan Persekutuan. Banyak perkara yang baik jika tempoh pemerintahan selama 7 tahun ia juga dapat menjimatkan kos pilihan raya sekali dalam 7 tahun berbanding sekali dalam 4 tahun. Kalau asyik follow persekutuan je Pemimpin kita tidak akan berkembang percayalah.

  5. Perkara 16 juga perlu dilakukan … entah kenapa Pemimpin sekarang ni tak berani bersuara … bukan nak melawan tetapi hanya perlu menuntut hak kita.

Speak Your Mind

*